Program jednání:
- Odborové otázky
- aktuality
- sociální dialog a kolektivní vyjednávání
- Informace z regionů
- Informace zaměstnavatele
- Různé
- Odborové otázky
Aktuality
- Vyhlášení minimální mzdy na rok 2025 ve výši 20 800 Kč.
- Jednání tripartity o platech bylo přerušeno. Prioritou byly povodně.
- Připravuje se úprava státního rozpočtu na rok 2024 v souvislosti s povodněmi, současně bude i zásah do rozpočtu na rok 2025.
- Nezaměstnanost v měsíci srpnu 3,8 %. Počet legálně zaměstnaných cizinců je 830 000. Nejvyšší nezaměstnanost je v Moravskoslezském a Ústeckém kraji, kde je nezaměstnanost již 6 %. Vývoj výše podpory v nezaměstnanosti za rok 2024 dosáhl 11 567 Kč, oproti roku 2023, kdy byla 10 640 Kč.
- Poděkování P KOV zaměstnavateli ze Severní Moravy za vstřícné jednání a rychlé vyřízení sociálních podpor z FKSP v souvislosti s povodněmi.
- Svaz vyzval odborové organizace a členy k solidaritě formou finančnímu daru pro naše povodněmi postižené členy.
- Transformace České pošty – pokračují přípravy na rozdělení státního podniku na Českou poštu a na Balíkovnu od 1. 1. 2025.
- Nový návrh pracovního řádu připomínkoval pouze P KOV ČP a Odborový svaz dopravy.
- Zaměstnavatel vypořádá připomínky odborů k pracovnímu řádu. Pracovní řád se vydává v dohodě se všemi odborovými organizacemi.
- Na jednání se zaměstnavatelem předsedkyně OS ZPTNS Jindřiška Budweiserová oficiálně oznámila zaměstnavateli zahájení příprav kolektivního vyjednávání.
- Účast zástupců P KOV na přípravách kolektivního vyjednávání dne 3. 10. 2024. Navrženou kolektivní smlouvou chceme pošťákům zajistit stávající výhody nad rámec zákona a jejich zlepšení. Navrhujeme například navýšení hodnoty stravenkového paušálu, odstupného, zvýšení příplatků a mechanismus pro každoroční zvyšování mezd.
- Průměrná vyplacená mzda činí 32 732 Kč, tj. meziroční nárůst o 6,6 % (2023 Kč). Výraznější posun se promítne navýšením mezd k 1. 9. 2024. Průměrně zaměstnavatel poskytoval benefity (bez dovolené) ve výši 1 401 Kč na zaměstnance za měsíc.
- Aktuálně se nám podařilo vyjednat volno s náhradou mzdy pro pošťáky, kteří byli postiženi ničivými povodněmi. Řada zaměstnanců po povodních nemůže pracovat, mají zničené či poškozené domovy, nemohou se na pracoviště dopravit, nebo jejich pracoviště zatím nejsou k práci způsobilá. Takovéto důvody pro v drtivé většině předpokládají nárok zaměstnance na pracovní volno bez náhrady mzdy. Vyjednali jsme zmírnění finančního dopadu. Při překážkách na straně zaměstnavatele v důsledku přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy nebo živelní událostí a nebyl-li převeden na jinou práci, přísluší zaměstnanci pracovní volno s náhradou mzdy ve výši 80 % průměrného výdělku. V případě nepředvídaného přerušení dopravního provozu nebo zpoždění hromadných dopravních prostředků, nemohl-li zaměstnanec dosáhnout včas místa pracoviště jiným přiměřeným způsobem, přísluší mu pracovní volno s náhradou mzdy ve výši 80 % průměrného výdělku v rozsahu až 3 dny. Pokud se zaměstnanec v důsledku živelní pohromy nemůže dostavit do práce z důvodu odstraňování následků živelní pohromy na nemovitosti, kterou užívá ke svému stálému bydlení, a na věcech, které se v této nemovitosti nacházely v době živelní pohromy, přísluší mu pracovní volno s náhradou mzdy ve výši 100 % průměrného výdělku v rozsahu až 5 dnů. Toto ujednání platí pro období od 12. 9. 2024 do 31. 10. 2024.
- Informace zaměstnavatele o změně TP k 1. 10. 2024. Zřízení TP: 326083 Vedoucí dodejny s doručováním; 326084 Vedoucí dodejny I; 326092 Vedoucí dodejny II; 326102 Vedoucí dodejny III; 429072 Pracovník v zázemí kontaktní sítě; 431042 Pracovník přípravy kontaktní sítě; 431053 Vnitřní služba kontaktní sítě; 432052 Řidič kontaktní sítě; 328081 Vedoucí směny kontaktní sítě; 224127 Referent v oblasti HR – senior. Úprava popisu základních pracovních činností TP: 411050 Doručovatel listovní pěší; 412050 Doručovatel listovní motor. s řízením; 415050 Doručovatel listovní střídač pěší; 416050 Doručovatel listovní střídač motor.
Reakce P KOV: tyto změny v typových pozicích by měly být projednány s odborovým partnerem, požádáme o další informace.
- FKSP – plán a čerpání prostředků FKSP za období 01-08/2024, včetně rozkladu čerpání jednotlivých položek za toto období.
- Informace o členské základně.
2. Informace z regionů
- V kontaktní síti by do konce roku neměly probíhat žádné organizační změny, které by měly mít jakýkoli dopad do zaměstnanosti. Veškeré změny jsou pozastaveny a odsunuty na únor příštího roku.
- Přetrvává nespokojenost zaměstnanců díky vysokému plánu produktů. Nejen u konzultačního prodeje je velký tlak na lidi, aby plnili obchodní plán, který je často za hranou únosnosti.
- Odložené měření zátěží v DKS v době roznosu volebních lístků. Zaměstnavatel shledal nevhodnost měření v tomto období.
- Nedostatečné personální kapacity, nerovnoměrné zátěže.
- Právní servis – dotaz pro naši členku, která byla slovně napadena zákaznicí České pošty a tento incident je v řešení Policie ČR, která požádala o vyjádření zaměstnankyni. Dotaz na součinnost zaměstnavatele.
- Poděkování paní předsedkyni J. Budweiserové z regionu Jižní Morava za podání informací na jednání.
- Informace zaměstnavatele
Vít Bukvic
- Situace na trhu balíkových zásilek, strategie Balíkovny.
- Prioritou je nyní co nejlépe se připravit Vánoce, zajištění personálních kapacit (vězeňská služba, personální agentury, brigádníci). Nejvíce chybí personální kapacity v Praze – stabilizační a náborové příplatky. Dále se musí zajistit dostatek manipulačních prostředků (klece, dopravníky, plošiny). Na klece není dostatek finančních prostředků, plošiny budou nainstalovány v průběhu listopadu (Malešice). Díky letošní valorizaci dochází ke stabilizaci zaměstnanců ve vnitřních službách. V Praze stále chybí 31 balíkových doručovatelů. Pomoc administrativy ve vánočním provozu.
- Doprava, externí přepravci a vlastní doprava. Jízdní řády. Česká pošta má ve stavu 5400 vozidel. Jejich využití a případná obnova.
- Balíkovna doposud zajišťuje služby pro Českou poštu v plném rozsahu. Výběr schránek si postupně přebírá kontaktní síť, od 1. 10. 2024 Balíkovna zajišťuje výběr 26 schránek. Nastavování budoucí spolupráce, resp. rozhraní, mezi oběma společnostmi.
David Hrdlička
- P KOV – nutnost řešení provozu interní sítě zasluhuje minimálně stejnou pozornost jako plnění obchodních plánů, neúnosný tlak na zaměstnance, personální kapacity (situace v Praze), zástupy, TP Pracovník přepážky – Balíkovna (vytížení nad rámec popisu práce), školení zaměstnanců na nové agendy, rozšíření Czech pointu, bezpečnost zaměstnanců v rizikových lokalitách, téma „Aromavisačky.
- Nepodporuji extrémní manažerské aktivity na plnění plánu konzultačního prodeje, je třeba zaměstnance pozitivně motivovat k plnění obchodních plánů. Musí být vyvážený přístup na obchod a provozní kvalitu. Klientela klesá, ale stále má Česká pošta návštěvnost na pobočkách. Je potřeba zaujmout nabídkou příchozí klienty.
- Plány na příští rok ještě nejsou známé. Plán na prodej produktů se snižovat nebude.
- Pokračuje vyjednávání se skupinou ČSOB na plánu a podmínkách pro příští rok. Domlouváme podpůrné záležitosti (reklamní kampaně, výhody pro klienty, zvýhodněné úrokové sazby, výhody za založení nového účtu). Benefity do budoucna by měly být nastaveny stejně pro Českou poštu i pro pobočky ČSOB. Způsob započítání účtů by se neměl měnit.
- Největší potíž je nedostatek specialistů pobočkové sítě. Na jednání s manažery se budeme věnovat tomu jak nábor a pozici specialistů zatraktivnit. Od nastavení pozice až po komunikaci směrem k veřejnosti.
- Bezpečnost zaměstnanců na pracovišti, na otevřených přepážkách je téma, které řešíme, chápeme, že moderní vzhled pobočky je pozitivní, ale přináší svá rizika nemáme zatím konkrétní technické řešení. Informace bude dodána.
- Samoobslužné pulty se zbožím na pobočkách aktivně sledujeme a ztrátovost vyhodnocujeme.
- Zvážení interního e-shopu pro možnost objednávání zboží pro prodej – návrh P KOV.
4. Různé
- Na dalším jednání se budeme zabývat příklady dobré praxe získávání nových členů.
Příští jednání P KOV České pošty se uskuteční dne 21. října 2024 v zasedací místnosti České pošty, Politických vězňů 2, Praha 1.
Zapsala: J. Koukolová
Ověřila: J. Budweiserová
Účastníci jednání:
J. Budweiserová, V. Beneš, J. Fišerová, Š. Grochal, R. Grošková, I. Homola, P. Koudelka, R. Stehlíková, M. Matonohová, M. Matyková, M. Mäsiarová, A. Navrátilová, R. Stehlíková, Z. Svrčinová P.Tůmová, V. Vardžáková, J. Zedník, J. Koukolová, V. Trägerová
Omluveni: L. Bílá
Hosté: Vít Bukvic, David Hrdlička