Zápis z jednání P KOV – 21. 10. 2024

Program jednání:

  1. Odborové otázky
  • aktuality
  • sociální dialog a kolektivní vyjednávání
  1. Informace z regionů
  2. Informace zaměstnavatele
  3. Různé
  4. Odborové otázky

Aktuality

  • 17 a 18. října proběhl seminář na téma Pracovní právo v Pardubicích, lektorkou byla Mgr. Klára Zemanová. Seminář absolvovalo 40 členů výborů základních organizací, byl zaměřen na zákoník práce. Seminář byl ze strany účastníků velice pozitivně hodnocen.
  • Jednání tripartity o platech, zvýšení platů u úředníků plošně o 1400,- Kč. Intenzivně se jedná o platech ve zdravotnictví. Praktičtí lékaři i malé nemocnice nesouhlasí s úhradovou vyhláškou.
  • Nezaměstnanost za měsíc září je 3,9 %, počet zaměstnaných cizinců je na stejné výši jako v minulém měsíci to je 830 000 oficiálně zaměstnaných cizinců. Ve srovnání s Evropskou unií máme jednu z nejnižších nezaměstnaností. Nejvyšší nezaměstnanost je v kategorii vyučených uchazečů o zaměstnání. Nejvyšší nezaměstnanost zůstává v Ústeckém a Moravskoslezském kraji.
  • Důchodová reforma je stále projednávána.
  • Transformace České pošty – rozhodné datum pro vznik Balíkovny je 1. 1. 2025, kdy vznikne akciová společnost. V návrhu Kolektivní smlouva je, aby v zakládacích listinách Balíkovny, a.s. byl tvořen sociální fond, který není povinný ze zákona. Sociální fond se u akciové společnosti tvoří ze zisku po zdanění. Rozdělení majetku a zaměstnanců se finalizuje i s ohledem na to, že kontaktní síť by si měla sama zajišťovat doručovací a účelovou síť. Pilotní projekt probíhá na Zlínsku. Cílem je, aby si pošta zajistila sama co nejvíce činností.
  • Od 1. 4. 2025 by mělo dojít k vymístění závodu, kdy se část České pošty fakticky přesune do Balíkovny.
  • Detailnější informace ke změně v systému typových pozic v kontaktní síti od 1. 10. 2024 zaslal zaměstnavatel. Důvodem změn typových pozic je postupné sjednocení procesů a činností v kontaktní síti. Popis činností, který co nejpřesněji vystihuje činnosti zaměstnanců v kontaktní síti. Navazovat bude opatření ke zřízení jednotné struktury v kontaktní síti s jasným zařazením typových pozic do struktury. Změna proběhla bez dopadu do zaměstnanosti.
  • Rozsáhlé povodně v České republice způsobily obrovské škody a v mnoha místech dramaticky postihly naše členy. Děkujeme za všechny finanční dary pro pomoc a podporu našim členům. Všechny takto darované peníze budou použity na pomoc povodněmi postiženým členům OS ZPTNS. Základní organizace mohou do konce října 2024 posílat žádosti o finanční pomoc pro své členy, které postihly povodně a způsobily jim velké materiální škody. V žádosti je třeba doložit jméno a bydliště zasaženého záplavou, vztah k dotčené nemovitosti (výpis z KÚ, nájemní smlouva apod.), potvrzení místního úřadu o události, rozsah škody (popis události, soupis poškození, finanční vyčíslení) a fotodokumentace a potvrzení Základní organizace OS ZPTNS s uvedenou dobou členství v OS ZPTNS. Na všechny základní organizace byl rozeslán email s formulářem: ŽÁDOST O FINANČNÍ POMOC ČLENŮM OS ZPTNS.
  • Bude ustanovena 7–9 členná komise, která bude rozhodovat o rozdělení finančních darů podle žádostí.
  • Pracovní řád – vzhledem k tomu, že zaměstnavatel zohlednil všechny připomínky P KOV souhlasí P KOV pracovním řádem, což jsme zaměstnavateli písemně potvrdili.
  • 10. 2024 jsme předložili generálnímu řediteli České pošty M. Štěpánovi návrh Kolektivní smlouvy České pošty, s. p. na léta 2024–2028, a zahájili tak kolektivní vyjednávání. Jednání o návrhu kolektivní smlouvy všech odborových organizací působících u zaměstnavatele byla zahájena dne 30. 8. 2024 předložením návrhu kolektivní smlouvy P KOV odborovým partnerům a byla završena na společném jednání dne 3. 10. 2024. Na návrhu Kolektivní smlouvy České pošty, s. p. na léta 2024–2028, se po jednání dne 3. 10. 2024 shodly všechny odborové organizace působící u zaměstnavatele. Uzavření kolektivní smlouvy je naší prioritou, abychom zajistili dobré podmínky pro zaměstnance České pošty.

 

  1. Informace z regionů
  • K 1. 2. 2025 se ruší Centrum oběhu hotovosti a cenin v Olomouci, 22 zaměstnanců dostalo nabídku, přejít na pracoviště do Ostravy. Nikdo z nich tuto nabídku nepřijal.
  • Proběhlo jednání koordinačního výboru Jižní Morava, které ho také zúčastnila manažerka kontaktní i pobočkové sítě. Další jednání v rámci regionu s manažerkou bude 30. 10. 2024.
  • Připravuje se závěrečná zpráva centrální komise BOZP.
  • Panují velké obavy z propouštění k 1. 2. 2025.
  • Zlínská pošta 1 se připojila do projektu kontaktní sítě na vytvoření účelové a doručovací sítě.
  • Ve Východních Čechách panuje u zaměstnanců obava z rušení ručního balíkového třídícího centra Balíkovny.
  • Zaměstnanci nemají dostatek informací, proto jsou mezi nimi velké obavy a nejistota z budoucnosti.
  • Neustále se řeší nedostatek stejnokrojů na obměnu.
  • Obecně velký tlak na obchod, konzultační prodej a opět na prodej aromavisaček.
  • Kontrola BOZP na poště 012, pošta na Pražském hradě. Na tuto pobočku chodí převážně cizinci a je nemožné splnit plán prodeje aliančních partnerů. Bylo by dobré přehodnotit nastavení plánů prodeje produktů a přizpůsobit ho podmínkám.
  • Služba Czech Point by se měla poskytovat na všech pobočkách pošt.
  • Pošt partner je v těchto chvílích 1000, cílem je 1500 poboček.
  • Nadace České pošty – málo lidí přispívá, bylo by vhodné znovu dát informace a dostat nadaci a její činnost do podvědomí zaměstnanců.
  • Často se řeší okamžité ukončení pracovního poměru z důvodu neomluvených absencí, převážně v logistice.
  • Problém s uvolňováním zaměstnanců na jednání odborů z provozních důvodů napříč regiony.
  • Sloučení základních organizací OS ZPTNS ZO ČP Generální ředitelství a OS ZPTNS ZO ČP Dodavatelské a obchodní služby.
  • Stále se řeší teplotní situace na pracovišti mezinárodního provozu, kde v létě teplota v hale stoupá přes 30 stupňů i v zimě je teplota problém, protože hala prostydne a jsou zde nízké teploty. Další kontrola BOZP proběhne v zimním provozu.
  • Relace mezd mezi nadřízenými a podřízenými.

 

  1. Informace zaměstnavatele

Monika Cimrová

  • Seznámení s novým systémem ročního hodnocení zaměstnanců, které se bude konat v lednu a únoru 2025.
  • Zefektivnění/zjednodušení práce pro hodnotitele. Hodnotící škála má 5 stupňů (A++, A+, A, B, C), hodnocení jednotlivých kritérií procentuálním vyjádření 60–120 %. Ideální zaměstnanec by měl mít 90–100 %. Další kritéria hodnocení nástupnictví, kariérní posun, ochota k mobilitě, mentoring (v oblasti adaptace nových zaměstnanců)
  • Návrh P KOV, aby do hodnocení zaměstnanců byli zapojeni přímí nadřízení směnaři, vedoucí týmu apod.

Rafael Ferenc

  • Průběžné čerpání FKSP – prostředky na sociální výpomoc jsou vyčerpané, ale pokryjí se z jiných kapitol rozpočtu FKSP.
  • Rozdělení FKSP po rozdělení České pošty na dvě společnosti dojde zřejmě přepočtem na počet zaměstnanců.
  • První termín kolektivního vyjednávání je 14. 11. 2024 od 10:00 hodin. Tým na kolektivní vyjednávání byl za Českou poštu stanoven, vedoucí týmu kolektivního vyjednávání je Ondřej Škorpil, zástupce Václav Hejkal.
  • Zaměstnavatel zašle odborovým organizacím návrh jednacího řádu pro kolektivního vyjednávání. Upravuje počty zástupců jednotlivých subjektů.
  • Příspěvek z FKSP na penzijní pojištění čerpá 9752 zaměstnanců, příspěvek na životní pojištění čerpá 1302 zaměstnanců.
  • Probíhá revize mzdových relací nadřízený, podřízený – aktuální stav po zvýšení mezd k 1. 9. 2024.
  • K dnešnímu dni chybí vyjádření čtyř odborových organizací k návrhu pracovního řádu.
  • Připravovaná organizační změna dni 1.2.2025. V tomto týdnu dostanou odborové organizace informaci o záměru hromadného propouštění. Výpovědi budou jednotlivým zaměstnancům doručovány postupem dle zákoníku práce v měsíci 11/2024, s tím, že pracovní poměry skončí nejpozději dnem 31.01.2025.
  • Dotaz P KOV, stejnokroje, nedostatečné kapacity na obměnu. Jak má zaměstnanec postupovat, pokud na žádost nedostane či mu není obnoven stejnokroj.
  • Vedoucím bylo doporučeno vycházet vstříc a vyhovovat s uvolňováním členů výborů na jednání odborových organizací.
  • P KOV – považujeme za nepřijatelné, aby zaměstnavatel nařídil dovolenou zaměstnanci na část směny, např. 3 hodiny. Tyto situace by měly být řešeny organizací práce, případně překážkami na straně zaměstnavatele.
  • P KOV: někteří vedoucí požadují po zaměstnanci dvě propustky k lékaři (potvrzení), pokud ošetření trvá déle jak 4 hodiny – zaměstnavatel prověří a prošetří.
  • Připomínka P KOV – žádáme znovu o informace a propagaci Nadace České pošty pro zaměstnance.

 

  1. Různé
  • Žádost o příklady dobré praxe pro nábor nových členů na příští jednání.
  • Příloha harmonogram jednání P KOV a AKTIV ČP na rok 2025.

 

Příští jednání P KOV České pošty se uskuteční dne 25. listopadu 2024 v hotelu Olšanka.

 

 Zapsala: J. Koukolová

Ověřila: J. Budweiserová

 

Účastníci jednání:

J. Budweiserová, V. Beneš, J. Fišerová, R. Grošková, I. Homola, P. Koudelka, R. Stehlíková, M. Matyková, M. Mäsiarová, A. Navrátilová, R. Stehlíková, P.Tůmová, V. Vardžáková, J. Zedník,

J. Koukolová

Omluveni: L. Bílá, Š. Grochal, M. Matonohová, Z. Svrčinová

Hosté: Monika Cimrová, Rafael Ferenc